Bellers vertellen

'Het werkt echt'

‘U bent de eerste die bevestigt dat wat ik doormaak absurd is. Ik begon al aan mijzelf te twijfelen.’

‘Ik ben zeer tevreden!’

‘Goed advies gehad via de Nationale Hulplijn Woonoverlast, waar ik zelf nog niet aan had gedacht.’

‘Het was een heel fijn gesprek, u heeft goed naar mij geluisterd, ik waardeer dit, ook fijn dat ik weer terug kan bellen als het nodig is.’

‘Ik nam contact op met de Woonbond voor een vraag over overlast. De Woonbond adviseerde mij contact op te nemen met de NHW voor een advies.’

‘Vanwege overlast in de straat heb ik contact opgenomen met de woningcorporatie, de politie en de gemeente. Ik werd van het kastje naar de muur gestuurd, althans dat gevoel kreeg ik. Ten einde raad heb ik met de Ombudsman gebeld. De Ombudsman adviseerde mij contact op te nemen met de NHW. Heb een advies gekregen waar ik iets mee kan.’

‘Ik heb al anderhalf jaar last van de buren. Gesproken met diverse instanties zoals verhuurder, politie en GGD. Helaas zonder resultaat. De NHW heeft mijn verhaal aangehoord en adviezen gegeven. Ik was heel tevreden, met name vanwege het luisterend oor.’

‘Ik heb er de balen van. Ik heb verschillende instanties gebeld: zonder enig resultaat. Toen maar de NHW gebeld.’

‘Ik ben erg dankbaar dat ik via de Nationale Ombudsman in contact ben gekomen met de NHW, waar heel goed is geluisterd naar mijn verhaal en ik bruikbare adviezen heb gekregen.’

‘Ik vind het hartstikke prettig met jou gesproken te hebben, want jij begrijpt mij. De instanties vinden mij niet in hun plaatje passen.’

‘Ik ben blij dat ik u gebeld heb en dat er geluisterd is naar mijn verhaal. Ga inderdaad proberen wat u heeft aangeraden.’

Wist u dat…

één op de vijf mensen wel eens ruzìe heeft gehad met de buren en dat de meeste ruzies ontstaan over geluidsoverlast? In 2018 waren er 17.000 meldingen van burenruzies, 2000 meer dat het jaar daarvoor. Circa 84% houdt de buren verantwoordelijkheid voor de ruzie, zo’n 9 procent vindt dat beiden een aandeel hebben en ongeveer 1 procent legt de schuld bij zichzelf.

 

Bron: Aedes, EenVandaag, RIC, CCV

Maandtip

Sinds de Covid19-maatregelen zijn wij allemaal veel meer aan huis gebonden. Achter elke voordeur is de Corona-crisis voelbaar, het raakt ons allemaal.

‘Mijn buurman is, sinds hij meer thuis is, elke dag aan het boren en timmeren. Wij moeten de kinderen helpen met hun schoolwerk en ook tussendoor thuis werken. Dit is niet te doen!’

‘Na mijn zware nachtdienst in het verpleeghuis kom ik doodmoe thuis en ga ik direct naar bed. Van slapen komt het niet, want de kinderen van de bovenburen rennen de hele dag heen en weer, spelen met een bal of gooien dingen op de grond. Ik begrijp dat zij hun energie kwijt moeten, maar ik heb mijn rust echt nodig!’

Situaties waarin de gemoederen hoog op kunnen lopen. Probeer het uit te praten met elkaar op een rustig moment. Heb begrip voor elkaars situatie en probeer afspraken te maken die voor u beiden uitvoerbaar zijn. Juist nu komt het er op aan om er samen uit te komen!